Obilježavanje
Svjetskog dana akreditacije u BiH

9.6.2023

Obilježavanje
Svjetskog dana akreditacije u BiH, #WAD2023
„Akreditacija – Podrška budućnosti globalne trgovine“
Promocija Biltena Instituta za akreditiranje BiH, BATA
Sarajevo, petak , 9.6.2023.
Zgrada Nogometnog saveza BiH
Bulevar Meše Selimovića 95/II, 2. sprat

10:00 – 11:15 Sastanak Savjetodavnog vijeća Instituta za akreditiranje BiH, BATA, povodom obilježavanja Svjetskog dana akreditacije u Bosni i Hercegovini (#WAD2023) i izlaska iz štampe Biltena Instituta za akreditiranje Bosne i Hercegovine.
Ove godine Svjetski dan akreditacije direktno promovira i podržava ispunjenje održivih razvojnih ciljeva Ujedinjenih nacija 1,2,3,5,8,9,10,14 i 17.;
11:30 – 11:45 Konferencija za medije, mr. sc. Dražan Primorac, direktor Instituta za akreditiranje Bosne i Hercegovine, BATA;

Izjava za medije
mr. sc. Dražana Primorca
direktora Instituta za akreditiranje Bosne i Hercegovine

Međunarodne organizacije za saradnju u oblasti akreditacije IAF i ILAC, Evropska akreditacija, EA, a samim tim i Institut za akreditiranje Bosne i Hercegovine, BATA, su se nanovo okupili 9. juna kako bi obilježili Svjetski dan akreditacije. Tema obilježavanja za 2023. godinu

„Akreditacija: Podrška budućnosti globalne trgovine“

ima za cilj da skrene pažnju na to kako se akreditacija i ocjenjivanje usklađenosti prilagođavaju tehnološkom napretku, promjenama u ponašanju potrošača i regulatornom ambijentu, novim mehanizmima povjerenja i promjenjivim poslovnim modelima.

Govoreći o akreditaciji kao podršci globalnoj trgovini interesantno je sagledati informacije o robnoj razmjeni u svijetu i koji to faktori utiču na globalnu trgovinu uopšte.

U proteklih 12 godina robna razmjena je u prosjeku rasla za 2,6 posto godišnje. U 2022. porasla je za 2,7 posto zakočena slabim rezultatima u zadnja tri mjeseca. Ove godine se očekuje da će porasti slabije od prosjeka, za nekih 1,7 posto, kako ističe Svjetska trgovinska organizacija (WTO), a 2024. bi trebala donijeti snažan oporavak i gotovo dvostruko višu stopu rasta od 3,2 posto budući da bi se ekonomski rast trebao ubrzati.

Poznato nam je da se integritet proizvoda u današnje vrijeme preispituje više nego ikada prije, a izloženost riziku poslovanja vlasnika brenda je u porastu iz više razloga:

  • Lanci snabdijevanja su sve složeniji, a postoje dokazi o rastućoj nepodudarnosti u regulativi
  • Geopolitički faktori, kao što su oružani sukobi i globalna pandemija, utiču na nabavku sirovina i remete utvrđene metode osiguranja kvaliteta
  • Rastuća zabrinutost vezana za sajber sigurnost, umjetnu inteligenciju, zaštitu podataka, prevaru i autentičnost proizvoda
  • Svijest potrošača o održivosti, porijeklu, zdravlju i etici je u porastu što brendove prisiljava da obrate veću pažnju na svoje mreže snabdijevanja
  • Transparentnost koju omogućavaju tehnologija i komunikacijske mreže mijenja način na koji se povjerenje zadobija i gubi

Zašto i kako akreditacija minimizira ili otklanja ove rizike? Akreditacijom se utvrđuje, u skladu sa međunarodnim standardima, tehnička kompetentnost i integritet organizacija koje pružaju usluge ocjenjivanja usklađenosti, kao što su ispitivanje, certifikacija, inspekcija i kalibracija. Dakle, akreditacija se može koristiti kao vid potvrde usklađenosti sa određenim standardima. Akreditacija je nepristrasan i objektivan proces, ujednačen u svijetu, kojeg provodi treća strana i koji nudi najjednostavniji, najtransparentniji i najprihvaćeniji način osiguravanja vjerodostojnih i pouzdanih rezultata ocjenjivanja usklađenosti.

Standardi, mjeriteljstvo i akreditacija pružaju osnovu za globalnu trgovinu zahvaljujući tome što smanjuju troškove transakcija i osiguravaju zajedničke referentne tačke. Oni daju pasoš povjerenja koji osigurava cirkulaciju roba i usluga između zemalja bez potrebe za dodatnim ispitivanjem, inspekcijom, certifikacijom, validacijom ili verifikacijom u zemlji uvoznici.

Institut za akreditiranje Bosne i Hercegovine je na dobrovoljnoj osnovi, u proteklih 21 godinu svoga postojanja, akreditirao 180 tijela za ocjenu usklađenosti. Poznato je da akreditacija olakšava pristup stranim tržištima tako što pomaže u ispunjavanju zahtjeva i regulativa tih tržišta. Kada proizvodi ili usluge imaju akreditaciju koja je priznata u ciljnim zemljama, a BATA je članica Evropske akreditacije (EA) i Međunarodne organizacije za saradnju u akreditiranju laboratorija (ILAC) – što znači da se BATA-in certifikat priznaje u EU i u svijetu, to olakšava izvoz i smanjuje trgovinske barijere. Akreditacija može biti ključni faktor u dobijanju dozvola za izvoz, posebno u sektorima koji su podložni strogim regulativama, poput prehrambene i građevinske industrije. Konkretno u tom području BATA je u proteklom periodu akreditirala 37 laboratorija za ispitivanja hrane, vode, duhana, poljoprivrednih proizvoda, tla i mineralnih đubriva i dva certifikacijska tijela za sjeme, žito i sadni material. Također, akreditirano je 15 laboratorija i 3 certifikacijska tijela za ispitivanje u građevinarstvu. Prema iskustvu susjednih zemalja ovaj broj naglo raste sa približavanjem članstvu EU.

Izvor: BATA web stranica – Akreditirana tijela

Zaključak

Iako standardi i akreditacija imaju pozitivan uticaj na trgovinu, kako unutrašnju tako i vanjsku, postoji potreba za stalnim unapređenjem radi ispunjavanja promjenjivih zahtjeva industrije i pružanja podrške našim budućim sistemima trgovine. Standardi i akreditacija također igraju ključnu ulogu u ostvarivanju Samoodrživih razvojnih ciljeva (SDG) vezanih za trgovinu, tj. SDG 1: Svijet bez siromaštva; SDG 2: Svijet bez gladi; SDG 3: Zdravlje i dobrostanje; SDG 5: Rodna ravnopravnost; SDG 8: Dostojanstven rad i privredni rast; SDG 9: Industrija, inovacije i infrastruktura; SDG 10: Smanjenje nejednakosti; SDG 14: Očuvanje vodenog svijeta i SDG 17: Partnerstvom do ciljeva.

Tema Svjetskog dana akreditacije 2023. odabrana je kako bi se pokazalo kako se nacionalne i globalne infrastrukture kvaliteta prilagođavaju tehnološkom napretku, promjeni u ponašanju potrošača i regulatornom ambijentu, novim mehanizmima povjerenja i promjenjivim modelima poslovanja.

Bosna i Hercegovina se suočava sa izazovima i prilikama na svom putu ka integraciji u Evropsku uniju i u globalno tržište. Akreditacija pruža sredstvo za prevladavanje tih izazova i iskorištavanje prilika. Kroz usaglašavanje s međunarodnim standardima i praksama, organizacije mogu poboljšati svoju konkurentnost, povećati trgovinske mogućnosti i otvoriti nova tržišta. Također, akreditacija pruža osiguranje kvaliteta za domaće potrošače osiguravajući da proizvodi i usluge koje konzumiraju zadovoljavaju visoke standarde.

Važno je naglasiti da akreditacija ne samo da podržava globalnu trgovinu u Bosni i Hercegovini već i doprinosi jačanju povjerenja u domaće tržište. Kada organizacije posjeduju akreditaciju, to pruža potrošačima sigurnost da će dobiti proizvode i usluge koje su testirane i certificirane prema međunarodnim standardima. To jača povjerenje potrošača u domaće proizvode i usluge, podstiče domaću potražnju i podupire rast domaće privrede.

Kako bi se osigurala djelotvorna podrška budućnosti globalne trgovine putem akreditacije, potrebno je kontinuirano ulagati u razvoj i jačanje kapaciteta nacionalnog tijela za akreditaciju. To uključuje pravilno osposobljavanje osoblja, primjenu naprednih tehnologija i redovno usklađivanje sa međunarodnim standardima. Također je važno održavati saradnju sa relevantnim međunarodnim organizacijama i partnerima kako bi se omogućila razmjena znanja i iskustava.

Ulaganje u akreditaciju ne samo da će pomoći bosanskohercegovačkim organizacijama da postanu konkurentnije na globalnom tržištu već će također doprinijeti jačanju povjerenja među trgovinskim partnerima i potrošačima. Kroz akreditaciju, Bosna i Hercegovina može poboljšati svoj ugled i postati poznata kao pouzdan izvor visokokvalitetnih proizvoda i usluga.

Dodatne informacije

Na stranici www.publicsectorassurance.org možete pogledati primjere kako državni organi, lokalni organi i regulatori u svijetu koriste akreditirano ocjenjivanje usklađenosti radi ostvarivanja pozitivnih rezultata.


Logiranje za korisnike